aardpeer

Ik wil kaas - Een kaasabonnement bij de Patrijs


In december hielpen we Burgerboerderij de Patrijs met het overnemen van een gangbaar melkveebedrijf in het Gelderse Laren. Zij zijn hard aan de weg gaan timmeren met hun duurzame ideeën. Nu is het tijd dat niet alleen het voer uit de buurt komt, maar dat ook alle melk binnen Nederland blijft. Alle ‘wereldmarktmelk’ van De Patrijs wordt voortaan kaas. Daarvoor zoeken ze 1.000 huishoudens.

Kaasabonnement helpt Burgerboerderij de Patrijs van wereldhandel af

Laren, 17 september 2023. In december nam Burgerboerderij de Patrijs een gangbaar melkveebedrijf in het Gelderse Laren over. Gemotiveerd om een bedrijf op te bouwen dat binnen ecologische grenzen functioneert, zijn inmiddels veel duurzaamheidsstappen gezet. Nu is het tijd dat niet alleen het voer uit de buurt komt, maar dat ook alle melk binnen Nederland blijft. Alle ‘wereldmarktmelk’ van De Patrijs wordt voortaan kaas. Daarvoor zoeken ze 1.000 huishoudens.

Sinds 1 december melkt De Patrijs 70 melkkoeien. Inmiddels zijn grote stappen gezet: de koeien worden gevoerd met lokaal geteeld voer en met reststromen uit de humane voedingsmiddelenindustrie, zoals broodmeel. Graslanden zijn kruidenrijk ingezaaid, er wordt meer beweid en alles wordt geteeld zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen. “In stikstofuitstoot zijn we een heel stuk naar beneden gegaan." Dat doen we onder andere door in het management sterk te sturen op stikstofefficiëntie”, zegt initiatiefnemer van De Patrijs Johannes Regelink.

Ook zijn er grote stappen gezet in de afzet van producten. In april opende De Patrijs de vijfde onbemande boerderijwinkel, dit keer op de boerderij zelf. Daar werd ook de voormalige varkensstal verbouwd tot zuivel- en kaasmakerij. Nu wordt er van eigen melk niet alleen kaas geproduceerd, maar ook allerhande zuivelproducten als yoghurt, karnemelk, boter, kwark en kefir.

“Die verkopen we aan duizend huishoudens in de omgeving van de boerderij, via de onbemande boerderijwinkels die we in kernen in de omgeving hebben staan”, zegt Joop Peters, verantwoordelijk voor deze zogeheten verslokalen.

“En toch is ons verdienmodel nog niet goed genoeg”, aldus Johannes Regelink. 70% van de melk wordt nog verkocht op de wereldmarkt, waar de prijs de afgelopen maanden hard is gezakt. Tegelijkertijd zijn de kosten voor een natuurinclusief bedrijf dat producten zelf verwerkt hoog. “Aangezien het overheidsbestuur het onvoldoende mogelijk maakt om binnen ecologische grenzen te kunnen boeren én een boterham te verdienen, moeten boeren en burgers het samen oplossen.”

Kaas in de (voor)verkoop
Dat is de reden waarom op 17 september op het boerderijfestival van Burgerboerderij de Patrijs het startschot is gegeven voor een voorverkoopcampagne. Om de afhankelijkheid van de wereldhandel te doorbreken wordt burgers gevraagd om een jaar lang kaas af te nemen. Iedere maand krijgen ze dan een aantal stukken met de post opgestuurd. De Patrijs hoopt dit jaar 1.000 huishoudens te vinden die in totaal 3.000 kilogram kaas per maand afnemen.

Waarom burgers dat zouden moeten doen? Johannes Regelink weet het wel: “De kaas is lekker, helpt ons natuurinclusieve boeren aan een eerlijke prijs én zorgt voor een landschap vol leven.”

An image without an alt-tag, notify our admins!
An image without an alt-tag, notify our admins!
An image without an alt-tag, notify our admins!

laatste nieuws

Wij maken Nederland groener, hectare per hectare! Een verhaal van succes en hoop en dat delen we graag met je!

bekijk al het nieuws
Ik wil kaas - Een kaasabonnement bij de Patrijs